Diz Ağrısı | Uzman Dr. Derya CAN

Diz Ağrısı

Diz ağrıları günümüzde en sık görülen ağrılardan biridir. Her yaş grubu hayatının bir döneimde diz ağrısı çekmektedir.Diz ağrılarının birçok sebebi olabilir. Genç yaş grubunda sıklıkla kaza, aşırı kullanım, hasarlanmaya bağlı olarak bağ dokuda ve menisküslerde hasar olarak görülürken ileri yaş grubunda yerini dejenerasyona bağlı osteoartrit , gonartroz gibi hastalıklara bırakmaktadır. Bu durumlar her yaş grubunda hastanın yaşam konforunu oldukça etkilemekte hatta sporcularda sporu bırakmalarına kadar sebebiyet verebilmekte ileri yaşlarda hastalar hastalar yürüyemeyecek duruma gelebilmektedir. Diz ağrıları tedavimize başvuruların da başında gelmektedir. Sıklıkla da bu hastalara ameliyat önerilmektedir. Hasarın derecesine, hastanın tedaviye uyumuna, vücudun iyileştirme gücüne ve hasarın kronikleşmiş olmasına bağlı olarak hastalar tek seansta da iyileşebilmekte daha uzun sürede de .

Bu hastalara ne tedaviler uygulanabilir kısmına bakarsak: Kabaca bu hastaları iki gruba ayırabiliriz. Birinci grupta bağ dokuda hasarı olanları ele alalım. Proloterapi bağ dokuda etkinliği en yüksek olan tedavi yöntemidir. Eğer bağ doku tamamen kopmamışsa (rüptür olmamışsa, ligament veya tendon) yapılan muayene ve sonrasında proloterapi enjeksiyonları ile o bağ dokuda rejenerasyonu başlatılabilir. Eğer proloterapi enjeksiyonları rejenerasyonu başlatmakta yeterli gelmezse Proloterapi enjeksiyonları yapılabilir. Verilen egzersizlerle de  desteklenirse veya manuel terapi- fizik tedavi de uygulanırsa rejenerasyon sonrasında daha kuvvetli bir bağ doku oluşması sağlanabilir.

İkinci grupta ise sıklıkla ileri yaşta olanlarda görülen halk arasında kireçlenme olarak bilinen gonartroz hastaları bulunmaktadır ki bu hastalarda yaş skalası gittikçe erkene çekilmektedir. Bu hastalara sıklıkla protez ameliyatı önerilmektedir. Bu hastalarda eğer erken evrede başvurmadılarsa süreç biraz daha uzun olabilmektedir. Bu grup hastalarda dizde; kıkırdak hasarı, eklem aralığında daralma, bağ doku hasarı gibi daha komplike bir tablo olmaktadır. Bu tarz hastalarda önce eklem hareketliliğini sağlamak için eklem içi hyaluronik asit enjeksiyonları, kıkırdak hasarını gidermek için Proloterapi veya bazı enjeksiyon tedavileri (aynı zamanda ozon ile desteklenebilir) ve bağ dokuyu kuvvetlendirmek için proloterapi, ağrıyı azaltmak için de nöroproloterapi enjeksiyonları beraber uygulanabilir. Ancak bu grup hastalarda fizyoterapi çok önemlidir. Ameliyat olmadan şikayetlerinden kurtulan hastam çok olduğu gibi ameliyat tarihini çok ileri zamanlara taşıdığımız da olabiliyor. Diz bölgesinde total protezi olan hastalara ise ne yazık ki bu tedavilerin çoğu uygulanamamaktadır.

Özellikle kronikleşmiş vakalarda enjeksiyonlar sonrası verilen önerilere uyulması; destek tedavileri (kollajen takviyeleri , uygun krem kullanımları ), kişiye uygun egzersizlerin yapılması gerekirse fizyoterapistle beraber çalışılması tedavinin başarısını oldukça arttırmakta kişinin ameliyat olmaktan kurtulmasını veya ameliyata giden sürenin uzamasını yaşam kalitesinin artmasını sağlamaktadır.

HANGİ DİZ AĞRILARINDA UYGULANABİLİR?

1. -MENİSKÜS HASARLARI (YIRTIKLARI)
  2. -DİZ KİREÇLENMESİ (GONARTROZ, OSTEOARTRİT)
  3. -ÖN ÇAPRAZ BAĞ YIRTIKLARI
  4. -OSGOOD SCHLETTER HASTALIĞI