Sırt Ağrısı | Uzman Dr. Derya CAN

Sırt Ağrısı

Teknoloji çağının bize en büyük zararlarından biri de sırt ağrısıdır. Özellikle covid sürecinde online çalışmaya yönelinmesi ile insanlarda hareket azalmış ve masa başında çalışan sayısı artmıştır. Sürekli bilgisayar başında çalışmaktan kişilerde postür bozukluğu olmaya başlamıştır. Aynı zamanda gençlerde de bilgisayar, telefon, tablet ile geçirilen sürenin artması da sırt ağrısı çekenlerin yaş sınırını gittikçe aşağıya çekmiştir. Bu kişilerde mekanik sırt ağrılarından tutun da omurganın olması gereken eğiminin bozulmasına kadar birçok problem görülmektedir. Aynı durum ağır sırt çantası taşıyanlarda veya sırt çantasını tek omzuna takarak taşıyanlarda da gerçekleşmektedir.

Omurganın olması gereken bir şekli, eğimi vardır. Eğer biz onu koruyamazsak omurgayı birbirine bağlayan bağlar ve eklemler zorlanacak, bu durum sürekli hale gelirse de kalıcı olarak hasarlanacaktır. Bağ doku hasarlanırsa omurganın yükünü taşıyamayacak ve kaslar devreye girecektir. Kasların görevi ise vücudumuzda hareketi sağlamaktır stabiliteden sorumlu olan yapı bağ dokudur. Kaslar bağ dokunun görevini üstlenip stabiliteyi sağlamaya çalışınca da doğasına aykırı iş yaptığı için kulunç olarak da bilinen myofasial ağrılar oluşacaktır. Aynı zamanda omurganın yükü taşınamadığı için omurların arasındaki disk fıtıklaşacaktır. İleri seviye fıtıklaşma olursa sinir basısı oluşarak ciddi problemlere yol açabilmektedir. Nitekim sırt fıtıkları oldukça nadir görülmesine rağmen cerrahi olarak tedavisi de oldukça risklidir.

Bazı kişilerde de gerek doğuştan gerekse sonradan omurganın eğilmesi (skolyoz) durumu ortaya çıkabilmektedir. Skolyozun ileri derecelerinde cerrahi tedavi gerekirken çoğu zaman cerrahi tercih edilmemektedir. Skolyozu olan hastalarda ciddi ağrı şikayetleri olmaktadır ve gençler de dahil her yaş grubunda görülebilmektedir.

Sırt ağrısı (fıtığı olan hastalar dahil) olanlarda yapılacak proloterapi,nöroproloterapi, prolozon veya Proloterapi enjeksiyonları ile hastalar oldukça rahatlamaktadır. Bu tedaviler hem omurgadaki bağlara uygulanabilmekte hem de kas içindeki tetik noktalara uygulanabilmektedir. Bu uygulamalar sonrasında ise hekiminizin önerisine uygun olarak yapılacak sıcak-soğuk uygulamalar ve egzersiz ile kalıcı hale gelmektedir. Yapılan tedaviler sonrası egzersiz oldukça önemlidir çünkü hasara sebebiyet veren postür bozukluğunun devam etmemesi gerekmektedir.

Skolyoz tedavisinde durum biraz daha farklı olmaktadır. Skolyoza bağlı ağrılar giderilebilirken şekil bozukluğu düzelmeyebilmektedir. Bu hasta grubunda da egzersiz önemli yer tutmaktadır. Egzersizleri gerektiği gibi yapamayan hastalar fizyoterapist eşliğinde veya bir manuel terapistle de çalışabilir.

Yapılabilecek bu tedaviler varken cerrahi tedavi her zaman en son tercihiniz olmalıdır!

HANGİ SIRT AĞRILARINDA UYGULANABİLİR?

1. -NONSPESİFİK SIRT AĞRILARI
  2. -SIRT FITIĞI